درمان بواسیر (همورویید)

درمان بواسیر (همورویید) شامل درمان های طبی و دخالت درمانی است.

*درمان طبی شامل جلوگیری از ایجاد یبوست (مثل مصرف مناسب آب و مایعات، اضافه کردن فیبر به غذا و نرم کردن مدفوع) و اجتناب از زور زدن زیاد است.  *به مطلب درمان یبوست رجوع شود*

مصرف دارو های موضعی در برطرف کردن بیماری بواسیر (همورویید) معمولا بی اثر هستند.

*دخالت های درمانی شامل موارد زیر است:

1. بستن بواسیر با باند های کشی

2. انعقاد بواسیر با نور مادون قرمز یا لیزر (عکس فوق)

3. تزریق مواد داخل بواسیر

4. جراحی و برداشتن بواسیر

برداشتن بواسیر به روش جراحی به چند روش انجام میشود که شامل استفاده از بخیه های قابل جذب یا استفاده از استاپلر (دستگاه منگنه) است.

عوارض:

*دو دسته عارضه وجود دارد:  1-عوارض شایع و زودرس   2-عوارض ناشایع و دیررس

عوارض شایع و زودرس شامل:

• درد که معمولا به مسکن پاسخ میدهد
  • احتباس ادراری که موجب استفاده از سوند ادراری میشود
  • تجمع و گیر کردن مدفوع که معمولا با استفاده از داروهای ملین و کم کردن درد و اضطراب بهبود می باید.
  • خونریزی که معمولا خفیف است و گاهی خونریزی در ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی اتفاق می افتد
  • عفونت ناحیه عمل

عوارض با شیوع کمتر و دیررس شامل:

• بی اختیاری نسبت به گاز و بی اختیاری نسبت به مدفوع

• تنگی مقعد

• خارج شدن مخاط روده از ناحیه مقعد

توصیه درمانی:

*توصیه من به درمان بواسیر ابتدا استفاده از درمان طبی است در موارد بواسیر با درجه های پایین استفاده از انعقاد بواسیر با استفاده از اشعه مادون قرمز یا اشعه لیزر است.

این اقدامات در مطب و درمانگاه قابل انجام است و نیاز به بستری در بیمارستان نمیباشد و بعد از انجام آن بیمار میتواند به کار های روزمره خود برگردد. عوارض این روش بسیار کم بوده و معمولا درد بعد از عمل ندارند.

*در مواردی که بواسیر بزرگ باشد استفاده از دستگاه استاپلر (منگنه) بسیار موثر است.

در این روش زخم جراحی نداریم به همین خاطر خونریزی بعد از عمل معمولا وجود ندارد و مراقبت از زخم نیز لازم نیست.

*در مواردی که بواسیر بسیار بزرگ باشد و از ناحیه مقعد خارج شده باشد و یا همراهی بواسیر داخلی و خارجی و یا همراه بودن با شلی مخاط روده جراحی بواسیر پیشنهاد میگردد

همورویید(بواسیر)چیست؟

به طور طبیعی در ناحیه مقعد سه قسمت کوچک کیسه ای شکل به نام "پاکه همورویید" وجود دارد که بر روی کنترل گاز و مدفوع نقش دارند.

استعداد ژنتیکی، زور زدن زیاد موقع اجابت مزاج، زیاد شدن فشار داخل شکم و مدفوع خشک و سفت موجب بزرگتر شدن بواسیر (همورویید) میشوند که میتواند باعث خونریزی، بیرون زدن بواسیر (همورویید) از مقعد، ترشح از ناحیه مقعدی  و گاهی خارش مقعد شود.

*با توجه به محل قرار گیری بواسیر در ناحیه مقعدی ۲ نوع هموروئید داخلی و هموروئید خارجی وجود دارد.

خونریزی در داخل همورویید خارجی موجب درد شدید می شود.

*همورویید داخلی بر اساس خارج شدن آن از مقعد به ۴ درجه تقسیم میشود:

• درجه یک همورویید از مقعد خارج نمیشود

• درجه دو از مقعد خارج میشود و خود بخود جا میرود

• درجه سه از مقعد خارج میشود و با دست جا میرود

• درجه چهار حتی با دست نیز جا نمیرود

گاهی اوقات همورویید خود را به صورت همزمان هم داخلی و هم خارجی نشان میدهد.

همورویید

بیماری بواسیر یک بیماری شایع و پر دردسر است و معمولا خطرناک نیست ولی باید توجه داشت که بیماری های مهلک و خطرناک گوارشی گاهی خود را با خونریزی نشان میدهند. لذا تشخیص صحیح که با یک شرح حال گیری کامل و معاینه دقیق بدست می آید لازمه شروع درمان است.

از طرف دیگر گاهی بیماری بواسیر (همورویید) و دیگر بیماری های گوارشی به صورت همزمان بروز می نمایند لذا در سنین بالای ۴۵-۴۰ سال بررسی بقیه دستگاه گوارش الزامی است.